Direktlänk till inlägg 23 maj 2007

3000 m testlopp

Av Ivan - 23 maj 2007 21:31

Har inte kommit ut på flera dagar. Är det inte det ena så är det det andra. Har haft endorfinabstinens så det påverkat humöret t o m...


Sprang i alla fall 3000 m tillsammans med killarna i fotbollslaget. Det är lite speciellt att springa så kort med det tempo som blir...


Sprang på 11:23 vilket ger en km-tid på ca 3:48 vilket är rätt mycket snabbare än man springer annars. Vågade inte gå mycket hårdare första varven men kände under sista varvet att jag kunde hållt ett något högre tempo under de första.


Jag tror dock det är bra att köra såna här snabblopp ibland om inte för att se framstegen. det var kul och det kommer jag göra igen. Under 11:00 nästa gång....

 
 
Ingen bild

Marcus

25 maj 2007 18:41

Tjena Ivan, skulle du kunna hjälpa mig med ett styrkepass överkropp i underhållande syfte? Tänkte köra det passet 1 gång/vecka. Satsar själv mot lidingö, men vill inte släppa styrketräningen helt. Vore kanonschysst! :-)
Mvh,
Marcus J

 
Ingen bild

Ivan

25 maj 2007 20:44

Hej Marcus!

Det är svårt att ge ett bra svar på det för det beror så mycket på dig själv, din form, styrka, vana vid styrketräning, din målsättning, etc.

Jag kan dock ge några generella tips som jag använder mig av i min styrketräning.

Träna tungt
Få rep och tunga vikter i högt tempo ger starka och relativt lätta muskler. Typiskt tre set, 5-6 rep, 4-5 rep, 3-4 rep. Kör nära ditt max. Detta kräver dock vana och god kontroll både på vikter och dig själv.

Träna balanserat.
Med dett amenar jag att kör du mage - kör även rygg, biceps - triceps, bänkpress - rygg, lats - axlar och stretcha ut musklerna så du inte får den typiska konkava byggaröverkroppen.

Fria vikter
Kör så mycket som möjligt med egen kropp eller fria vikter. Det ger överlägset bäst styrka och balans i kroppen. Speciella maskiner gör att du inte behöver balansera vikterna och de små stödmuskler som också behövs för att hålla ihop kroppen får ingen träning.

Lycka till.

 
Ingen bild

Marcus

26 maj 2007 17:42

Tack för det Ivan!
Läste förresten i ett triathlonmagasin (!) där det stod om styrketräning och där man förespråkade ett program för överkropp baserat på bröst, axlar,rygg,biceps och triceps a' 5X5 (fem set alltså a' 5 reps) på varje muskelgrupp. Kanske kan vara nåt?
Mvh,
Marcus J

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ivan - 1 oktober 2008 19:22

Jag har vidgat mina vyer något o flyttat min blogg till =>   ivan@bloggagratis.se   Vi ses där! ...

Av Ivan - 23 juli 2008 23:35

Har varit dåligt med bloggande ett tag. Har tränat på riktigt bra och varit på frisksportläger bl a men jag har inte haft tid, ork, eller nå't att skriva på ett tag. Nu ska det bli ändring på det. På söndag kör vi igång igen. Det finns nya planer...

Av Ivan - 30 maj 2008 20:24

Det är spännande nu. Kommer bloggen ha mer än 500 unika besökare denna månad? Just nu 488.......

Av Ivan - 30 maj 2008 20:19

Diskuterade med en kompis, Robban, när vi sprang Göteborgsvarvet hur mycket vikten egentligen spelar in på resultatet. Jag har gått ner ca: 4 kg sedan i våras nu och visst känns det - helt klart. Robban har iaf hittat en sajt där de har en teori om d...

Av Ivan - 29 maj 2008 00:55

Idag sprang jag blodomloppet i Linköping. Satt kvar alldeles för länge på jobbet med budgetarbete och försökte få Niklas att fixa min efteranmälan. Nu hade ju ha redan anmält hela familjen så det var inte aktuellt för hans del och dessutom fixade int...

Ovido - Quiz & Flashcards