Alla inlägg den 11 maj 2007

Av Ivan - 11 maj 2007 23:24

 I min ständiga strävan efter nya träningsupplägg och metoder hittade jag följande uttalande från norrmannen och forskaren Ulrik Wisløff:


»Han har også lest Skiforbundets litteratur som poengterer at man må utvikle de små blodårene osv for å ta imot en økende mengde blod fra hjertet.«For skiløpere er dette bare tull og tøys. Det har vært kjent i mange år at selv en moderat trent muskel er i stand til å ta to-tre ganger mer blod/oksygen enn det hjertet er i stand til å tilby. . .»


Alltså: En moderat tränad muskel tar upp två-tre gånger mer blod och syre än vad hjärtat kan leverera! Det är alltså hjärtat som behöver tränas för att få ut mer syre, INTE musklerna!!


Oerhört intressant uttalande tycker jag. Jag har alltid varit skeptisk till uttalandet om att träna dessa förbannade små blodkärl i låg intesitet för att få upp uthålligheten. Det mesta pekar mot att hård intervallträning enligt Hoff & Helgerud är modellen. Åtminstånde för mig tills motsatsen bevisats....


Googla på "Hoff & Helgerud"! Här har ni fantastiska träningstips god vänner!

Ovido - Quiz & Flashcards