Direktlänk till inlägg 22 april 2007

Den effektivaste träningsmetoden!

Av Ivan - 22 april 2007 23:58

Jag satt och skrev om Hoff & Helgerud och när tiden gick över midnatt pajade något i förbindelsen och allt försvann som jag skrivit. Skit också. Jag kommer skriva ner det igen - en annan dag. Nu är det läggdags...


 
 
Micke Selvin

Micke Selvin

24 april 2007 21:07

Det beror väl på vilka mål man har ;)

http://www.mickeselvin.se

 
Ingen bild

/Ivan

26 april 2007 13:53

Njaa, det är ju det som är rätt revolutionerande/kontroversiellt med vad de säger. Oavsett vilken "kondition" du eftersträvar så är den minsta gemensamma nämnaren MaxVO2, dvs det är din maximala syreupptagningsförmåga som avgör även om du kör som du, väldigt långa lopp. Du måste naturligtvis "härda" kroppen så den tål den långa belastningen men konditionen skall du träna mha intervaller för att maximera MaxVO2. De har sett att mängdträningen som vunnit popularitet senaste åren bland t ex skidåkare sliter mer på kroppen utan att ge mer. Att ligga och nöta nära din mjölksyretröskel ger inte lika mycket som att köra intervall för att höja tröskeln t ex.

 
Micke Selvin

Micke Selvin

27 april 2007 19:04

Ja, men om man har som mål att tävla runt sin aeroba tröskel så är det ju där den mesta träningen bör ligga. Jag t.ex har ingen som helst nytta av att köra intervaller men som sagt, det beror ju på vilka mål man har.

http://www.mickeselvin.se

 
Ingen bild

/Ivan

27 april 2007 19:53

Nej, det är just DET som är det kontroversiella här! Även DU borde träna intervall!!

Teorin är: Nivån du orkar ligga på är "mest" relaterad till VO2max, dvs ju högre VO2max du har ju högre ansträngningsnivå orkar du ligga på.

Att träna nära sin tröskel ger väldigt lite för VO2max eftersom du ligger för lågt i intensitet. Detta gör att du sliter mer på kroppen i förhålande till den träning (och uthållighet) du erhåller. Det har visat sig att om man vill höja sin anaeroba tröskel är det bättre att förbättra VO2max än att träna nära tröskeln...

Alltså: Mer intevall - kortare pass - högre VO2max - bättre uthållighet... dessutom på kortare tid!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ivan - 1 oktober 2008 19:22

Jag har vidgat mina vyer något o flyttat min blogg till =>   ivan@bloggagratis.se   Vi ses där! ...

Av Ivan - 23 juli 2008 23:35

Har varit dåligt med bloggande ett tag. Har tränat på riktigt bra och varit på frisksportläger bl a men jag har inte haft tid, ork, eller nå't att skriva på ett tag. Nu ska det bli ändring på det. På söndag kör vi igång igen. Det finns nya planer...

Av Ivan - 30 maj 2008 20:24

Det är spännande nu. Kommer bloggen ha mer än 500 unika besökare denna månad? Just nu 488.......

Av Ivan - 30 maj 2008 20:19

Diskuterade med en kompis, Robban, när vi sprang Göteborgsvarvet hur mycket vikten egentligen spelar in på resultatet. Jag har gått ner ca: 4 kg sedan i våras nu och visst känns det - helt klart. Robban har iaf hittat en sajt där de har en teori om d...

Av Ivan - 29 maj 2008 00:55

Idag sprang jag blodomloppet i Linköping. Satt kvar alldeles för länge på jobbet med budgetarbete och försökte få Niklas att fixa min efteranmälan. Nu hade ju ha redan anmält hela familjen så det var inte aktuellt för hans del och dessutom fixade int...

Ovido - Quiz & Flashcards